Stand van zaken van AHOS en het HCCC febr. 2010 - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van container - WaarBenJij.nu Stand van zaken van AHOS en het HCCC febr. 2010 - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van container - WaarBenJij.nu

Stand van zaken van AHOS en het HCCC febr. 2010

Door: Ad Rietveld

07 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Paarl

Verslag van de huidige stand van zaken van AHOS en het Holland Child Care Center,
Februari 2010.

Timing van dit verslag.
Het is een hele tijd stil geweest met verslaglegging van wat er allemaal gebeurd bij AHOS en het Holland Child Care Center. Dit had drie redenen. In 2008 hebben wij een Zuid Afrikaanse student aangetrokken om een regelmatige update te verzorgen van de website tegen een vergoeding. Helaas heeft dit niet gewerkt en waren de bijdragen niet of nauwelijks bruikbaar. Wij blijven zoeken naar een student die op deze manier toch een studiebijdrage kan verdienen dmv het bijhouden van een website. Ten tweede hebben wij ernstige technische problemen om de website bij te werken en is dit tot op heden niet gelukt. Wij vrezen dat wij die vanaf het begin opnieuw zullen moeten opbouwen en hopen dan met dit soort berichten ieder ondertussen toch op de hoogte te houden. De andere redenen waren van persoonlijke aard waarvan een aantal later in dit verslag ook duidelijk worden.

De organisatie.
Ruim een jaar geleden zijn wij opgeschrikt door de plotselinge dood van Pat Martin. Pat was de Chair Lady van AHOS (the Athlone House Of Strength) en de initiator/fouder en samen met haar man John de drijvende kracht achter het hele initiatief.
Haar plotselinge dood heeft een grote druk gelegd op alle committee members en John om AHOS draaiende te houden. Dit heeft mede geleid tot verklaarbare vertragingen met diverse taken maar door de enorme inzet van committee leden en met name John en Enith is alles toch doorgegaan.
Enith Martin heeft de taken van Pat over genomen als Chairperson of the committee, naast haar andere taken die zij al op haar schouders had zoals het runnen van de naailessen in het jobskil center.

Ondertussen is er bij John Martin, die onbezoldigd ook nog werkte als Center Manager, kanker geconstateerd in een ongeneeselijke vorm en wordt er door hem nu een nieuwe Center Manager ingewerkt in de persoon van Merle Snyders. Van alles dat wij tot nog toe gezien hebben kunnen wij alleen maar dankbaar zijn dat Merle deze taak op haar wil nemen waarbij haar salaris wordt betaald door de bijdrage van de Athlone Institute Trust.
John was begonnen met chemo therapie maar heeft die moeten onderbreken toen hij tijdens een rit van het ziekenhuis in een ernstig auto ongeluk betrokken raakte en uit zijn auto gezaagd moest worden met o.a. een gebroken rugwervel.
Desondanks is John vandaag de dag met zijn rollator of rolstoel en morfine nog steeds te vinden in het kantoor bij AHOS om alles goed over te dragen.
Zijn lichaam raakt op maar zijn spirit is een enorme inspiratiebron voor iedereen.

Inkomsten.
AHOS heeft momenteel grofweg 4 inkomsten stromen.
1. De Athlone Institute trust geeft jaarlijks een bijdrage van 150.000 rand (ongeveer € 14.500)
2. Het departement van Social Services (sociale zaken) heeft na 5 jaar nu een maandelijkse subsidie toegezegd van 16.000 rand per maand (ongeveer €1.530). Hiervan worden onder anderen de salarissen van de house keeper en de social worker betaald.
3. Het Childrenofpaarl initiatief haalt in Nederland, Duitsland en Engeland jaarlijks giften op door o.a. diverse initiatieven zoals kettingenverkoop door Marjo, Susan en Marjanne, Kerstmarkten met hulp van velen o.a. Marianne en Tonny en Elly, veilingen en golftournooien etc. etc. Veel mensen werken hier aan mee en vele mensen maken ook zomaar giften over op de HCCC rekening. Jaarlijks maken wij hiervan gemiddeld zo’n 100.000 rand over (€ 9.500) waarvan o.a de salarissen van de 2 teachers in het child care center worden betaald alswel de bijdrages voor de gedetineerden die aan de begeleid wonen huisjes werken en van Edward die er altijd is om alles netjes te houden en onderhouds werkzaamheden te verrichten.
4. Aparte donaties zoals van b.v. Wings of Support (de organisatie van de medewerkers van KLM die vele projecten over de hele wereld ondersteunen) en van b.v. de Lotto in Zuid Afrika.

Huidige financiele situatie en individiuele situatie van de verschillende onderdelen.

Met bovengenoemde inkomsten kan AHOS momenteel gerund worden. Van alle financiele zaken wordt een keurig jaarverslag gemaakt dat wordt gecontroleerd door PriceWaterhouseCoopers.

De Shelter is volop in bedrijf en geheel ingericht. AHOS geeft gemiddeld zo’n 30 mensen onderdak (10 moeders, 20 kinderen gemiddeld; de leeftijd van die kinderen varieert van 3 maanden tot 15 jaar). Overdag is Mevrouw Baartman de housekeeper die voor het eten en de corvee etc. zorgt met Mevr.Charmain Pietersen als assistent Housekeeper. Merle Snyders is dus de taken over aan het nemen van John Martin als Center manager. Hun salarissen en het eten etc. worden betaald uit het budget van AHOS. s’ Nachts zijn er vanuit de kerken altijd 2 vrijwilligers die “de wacht houden”. Zij krijgen daarvoor een kleine vergoeding.

Ikaya Lethemba
Vanuit een sponsoring van de familie Seiler en ChildrenOfPaarl worden momenteel 2 gezinshuisjes afgebouwd en is de fundering gelegd voor nog 2 nog te bouwen huisjes. Om die af te bouwen is nog €10.000 per huisje nodig. De 2 eerste huisjes zullen naar verwachting in Juni in gebruik worden genomen.

Het Job Skil Center is momenteel gevestigd in een container die met behulp van geld van ChildrenofPaarl en een donatie van de familie Jongepier geheel is ingericht inclusief airconditioner. De moeders in de shelter worden verplicht een cursus handwerken van Mevrouw Abrahams en/of naaiwerk op de naaimachines van mevrouw Martin te volgen om eventueel in hun eigen inkomsten te kunnen voorzien. Deze cursussen worden als vrijwilliger gratis gegeven.

In de plannen staat een echt gebouw als Job Skil Center waar ook computerlessen gegeven kunnen worden, maar hiervoor wordt nog een sponsor gezocht nu de toegezegde sponsor vanwege de creditcrisis helaas af heeft moeten haken. Daarvoor is een bedrag van ongeveer € 67.000 nodig.

Het Counseling Center is geheel ingericht en wordt gebruikt door Mevrouw Hendricks de social worker en door Mr John Martin en Mrs. Merle Snyders als administratief kantoor. Helaas voorziet de ondersteuning van de overheid nog slechts in een subsidie die net genoeg is om een 20 uurige werkweek te betalen, maar alle papieren om dit uit te breiden zijn ingevuld en ingeleverd. De kantoren zijn verder af en door een persoonlijke bijdrage van de familie van de Nadort is ook in de regentijd in de winter de gang van de Shelter naar het Counseling Center nu over een mooi pad!

De naam van Het Holland Child Care Center is in de officiele papieren veranderd om in aanmerking te komen voor een subsidie vanuit het ministerie van onderwijs. Het idee is nog steeds hetzelfde: Een school voor de kinderen uit de wijk waar altijd plek is voor de kinderen die in de shelter zitten zodat die in een “normale” school bij kinderen uit normaal functionerende gezinnen hun dagen buiten de shelter doorbrengen. Omdat de AHOS ook in de armere wijken van Paarl staat zijn onze schoolbijdrages ongeveer de helft van normale kosten en kunnen ouders die het niet kunnen betalen na overleg ook financiel worden ondersteund in de scholing van hun kinderen. Het aantal kinderen dat vanuit de Shelter dagelijks naar het Holland Child Care Center gaat varieert van 2 tot 6 kinderen.
Het HCCC staat onder leiding van Sunette Francis als Principal en zij wordt dagelijks daarin geassisteerd door Ilse als teacher. Kinderen van buiten de shelter betalen 150 rand (€14,50) per maand voor de school en 200 rand per maand voor een hele dag als zij ook naschoolse opvang wensen tot 5 uur (dat voor de Shelter kinderen toch nodig is).
Het HCCC zit vol met 40 kinderen en er is een wachtlijst.
Wij zijn heel erg blij met Sunette en Ilse en het wordt zeer goed gerund. Met behulp van bevriende familie en ondersteuning vanuit het ChildrenofPaarl fonds zal zodra de gezinshuisjes zijn afgebouwd begonnen worden met een uitbreiding (aanbouw) van het Child Care Center.
Ook de buitenspeelplek is met behulp van Wings of Support een dankbaar gebruikte plek geworden!

De Lotto.
Vanaf het begin is John bezig geweest om ook een bijdrage te vragen van de Zuid Afrikaanse Lotto. Ik weet niet hoeveel formulieren en rapporten hij heeft moeten invullen en hoe vaak hij het verhaal van AHOS en het Holland Child Care Center heeft moeten vertellen, maar John geeft nooit op. Na ruim 4 jaar proberen is er nu een subsidie binnen gekomen van 558.000 rand (€53.000)!
Elke rand van dat geld moet uiteraard worden verantwoord en wederom met formulieren worden aangegeven hoe het wordt gebruikt. 275.000 rand is gebruikt voor de aanschaf van een minibusje om moeders en kinderen van en naar ziekenhuis, rechtbank, sociale zaken etc. te brengen. Maar ook om kinderen voor de school op te kunnen halen in de townships etc. Iets wat hard nodig was maar waarvoor het geld nog ontbrak.
Nu is de bus besteld en wordt naar verwachting in Maart afgeleverd!
Het andere geld wordt gebruikt voor de salarissen van de shelter medewerkers en de aanleg van een internet verbinding etc.

Soms denk je wel eens dat er niets gebeurd.
Soms wordt je wel eens wat negatief van tegenslagen.

Maar als je dan foto’s ziet van een kale plek 5 jaar geleden en nu 3 gebouwen vol activiteiten ziet met een mooie buiten speelplaats en een keurig ingerichte container en 2 bijna afgebouwde gezinshuisjes dankzij zoveel mooie lieve mensen, bedrijven en golfclubs die hieraan meewerken met containers vol spullen en giften en fundraising activiteiten dan kan je niet anders dan blij, dankbaar en gelukkig zijn dat wij ooit in dit mooie land Pat en John Martin hebben ontmoet om zo te mogen helpen met ieders hulp hun droom waar te maken.

En dat er zoveel goede en lieve mensen zijn in een grote cirkel om ons heen die ons daarbij steunen. Onze dank (namens de vele door huiselijk geweld beschadigde moeders en kinderen) is daarvoor groot!

Ad en Marjo Rietveld

• 11 Februari 2010 - 08:17

Jeanne Van Hemert:

Geweldig werk wat jullie voor de kinderen doen.
    De foto's zijn mooi en duidelijk.
    ik wens John veel sterkte in deze levens fase en hoop dat hij nog lang door kan gaan.
    groeten jeanne